سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























..هرچی شما بخواین...زندگی من..زندگی تو..زندگی ما

بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد

 آنچه تاج محل را در میان همه ی گزینه های عجائب هفتگانه جهان ممتاز می کند جنبه ی کاملا انسانی آن است.بوی خون نمی دهد،بوی عشق می دهد!!!مکان قدرت نمائی نیست بلکه بنائی است که با پرداخت مزد و بکار گرفتن هنرمندان و معماران در ابعاد و اندازه های بسیار متفاوت و ظریف و بسیار انسانی و زیبا ساخته شده است.با هدفی فقط هنری ،آن هم به انگیزه ی بالاترین شان هنر یعنی عشق،عشق یک انسان نسبت به انسان دیگر،عشق یک فرد نسبت به همسر و معشوقش.

 سلام دوستای گلم تو این اپ میخوام واستون در مورد تاج محل که یکی از عجایب هفتگانه جهانه و از لحاظ معماری خیلی با شکوه و باظرافت بناشده..

1جورایی هم خب مربوط به رشته خودم دیگهههتبسم

داستان تاج محل از این قرار بوده که اقا شاه جهان که پنجمین پادشاه و البته پادشاه محبوب گورگانیه هندوستان بوده 1خانم ایرانی داشته به اسم ممتاز محل

که خانمشم خیلی دوست داشته و عاشقش بوده..خلاصه بعد مرگ خانمش تصمیم میگیره با ساخت 1بنای باشکوه کنار رود جمنای هند عشقش به تاج محلو نشون بده

و بنای باشکوهی را با استفاده از هنر معماری ایرانی ها واستفاده از سنگ مرمر سفید میسازه و اسم این بنارو به احترام ممتاز محل میزاره تاج محل که امروزه شده

یکی از عجایب هفتگانه جهان...

البته شاه جهان اقا قصد داشته اون طرف رود 1بنایی به همین شکل ولی با مرمر سیاه واسه ارامگاه خودش بسازه وبا پل این دوتا بنارو به هم وصل کنه که نشده و

خودشم تو تاج محل کنار ممتاز محل دفن میکنن...که اگه میشد خیلی با شکوه میشد هم بناها هم عشقشون...

امااا نحوه اشنایی این دونفر اینطور بوده که ممتاز محل نوه غیاث بیک اعتماد دوله تهرانی بوده و سال 984 این اقا میاد هند و بعد از چندی دیوان سالار دربار اکبر میشه

و ممتاز محل هم سال 1021با شاهزاده خرم که شاه جهان باشه ازدواج میکنه و در ضمن 18 سال هم باهم زندگی میکنن و ممتاز محل موقع به دنیا اوردن چهاردهمین

فرزندشون ازدنیا میره و شاه جهان به فکر ساخت تاج محل میوفته...

 

اینم عکس تاج محل..در ضمن هرکی دوس داشت توضیحات معماری تاج محلو توی ادامه مطلب بخونه...

 

بنای آرامگاه با طرح هشت بهشت طراحی و ساخته شده است.هشت بهشت نام نوعی معماری است که بر اساس آن به طور معمول در وسط نقشه بنا، یک فضای مرکزی غالبا گنبدی شکل وجود داردکه از مرکز آن چهار محور تقارن عبور می کند.عرض چهل زراعی هر یک از چهار خیابان اصلی باغ یادآور عدد مقدس چهل است.
تاج محل در انتهای محدوده ای مستطیل شکل و دیوارکشی شده بر ساحل رود جمنا، در وسط یک   سکو ی مربع شکل به ارتفاع هفت متر ــ که نماها و سطح آن از مرمر سفید است ــ بنا شده است . در دو سوی عمارت مزار، بر کناره های غربی و شرقی سکوی مستطیل ، دو ساختمان کاملاً همانند و متقارن ، یکی مسجد و دیگری مهمانخانه ، با سنگ قرمز ساخته اند.

 نمای جنوبی مزار مشرف بر فضای باغی است که از شیوة چهارباغهای ایرانی تأثیر پذیرفته است، بدین ترتیب که دو خیابان متقاطع اصلی ، باغ را به چهار قسمت مربع تقسیم می کند و هریک از این چهار قسمت سه بار به چهار قسمت کوچکتر تقسیم می شود. در محل تقاطع دو خیابان اصلی ، حوضی مربع با پنج فواره بر روی سکویی ساخته اند. طول دو خیابان اصلی باغ به هفت بخش تقسیم شده است ، بدین ترتیب که درست در وسط هر خیابان آبنمایی ساخته و در دو سوی آن پیاده رو سنگفرش باریکی کشیده اند. در دو جانب این پیاده روها دو باغچه طویل چمن کاری شده (خیابان ) وجود دارد که پهنای هریک به اندازة پهنای آبنما است و یک ردیف کاج در آنها کاشته اند. در دو سوی این دو خیابان نیز دو معبر سنگفرش عریض تر کشیده اند.

اصل تقارن به طرزی شکوهمند و ستایش انگیز در تاج محل رعایت شده است . این مجموعه یک محور تقارن طولی دارد که مستقیماً از میان هر چهار عرصه می گذرد و تمام بخشهای مجموعه آیینه وار در دو سوی آن واقع شده اند. علاوه بر این هر کدام از عرصه های چهارگانة مجموعه دو محور تقارن به شکل + دارند. جلوة کامل کاربرد محورهای تقارن را می توان در عرصة باغ مشاهده کرد. عمارت مزار نیز دو محور تقارن به شکل + و دو محور تقارن به شکل * دارد که متحدالمرکزند. اصرار طراحان بر رعایت اصل تقارن به حدی بوده است که برای ایجاد مسجد و مهمانخانه ــ که کاربرد متفاوت دارند ــ در دو سوی مزار، از نقشه ای کاملاً یکسان استفاده کرده است.

به اصل مرکزیت نیز در معماری تاج محل کاملاً توجه شده است ؛ چنانکه همة عرصه ها یک مرکزِ تقریباً مستقل و مختص به خود دارند. به اقتضای اصل مرکزیت ، اصلیترین بخش این مجموعه ، یعنی عمارت مزار، باید در مرکز و نه در امتداد ضلع شمالی مجموعه قرار می گرفت ؛ با اینهمه ، قرار گرفتن این بنا در مرکز سکوی دوم و مناره های چهارگوشة آن موجب تأکید بر مرکزیت عمارت شده است.


نوشته شده در چهارشنبه 90/5/19ساعت 12:30 صبح توسط امیر محمد| نظرات ( ) |